De discussie loopt al even rondom de rondweg om Winsum die de Onderdendamsterweg doortrekt naar de N361. Dit plan heeft de naam de Kortsluiting gekregen. De gemeenteraad van Winsum ging maart 2018 akkoord met dit tracé. Sindsdien is gebleken dat de procedure niet juridisch waterdicht was en is een nieuwe procedure opgestart. Het overdoen van de discussie over een tracé is een gepasseerd station.
Bij het bestemmingsplan zijn verkeersonderzoeken gedaan naar de aansluiting met de N361 en die zijn gebaseerd op de verkeersbewegingen van auto's. Het fietsverkeer niet wordt geanalyseerd maar dat de positie van de fietser wel is meegenomen in de afwegingen. GroenLinks vindt dit niet toetsbaar, niet overtuigend, niet geruststellend. Monitoring van praktijksituaties na realisatie vinden wij noodzakelijk.
Ook is aangestipt de verdunning aan bosjes en groen, de fractie wil dat er gekeken wordt naar een herplant van bomen en struiken, desnoods elders. En in de plannen wordt uitgegaan van een 60km weg. Veel van de insprekers wensen een 50km zone en GroenLinks vindt dat naast het gebruik van 'stil asfalt' ook een goed idee.
Tenslotte is nog gevraagd of het krediet aan gelden de huidige plannen kunnen dekken en wethouder Dijkhuis kon daar namens het college een volmondig ja op geven.